carta hati

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, September 18, 2014

masuk kerja yopp

 
 
hoi..
aku da start keje weh.. ekceli dari senin lagi da setat keje.
tau jela liat baq hang nak bgun bersiap..
kene siap barang anak lagi..anak dah dua mau xkelang kavott..
kalo terlajak perahu  tido lagi nayaaa weh..
nak punggah beg masuk lam keta lagi..anak lagi hooii anak da dua woit ditekankan disitu..
beg jangan cita la extra dari biase..sbb bwk breastpump skali g opis..
(nekad nak bfeed kan)
Alhamdulillah buat mase ni stok susu tuk Umar cukup..sok tatau la cukup tak bhaha...
harap2 dipermudahkan la niat murni nih (susu tepong mahal kottt xkuase makk)
pagi-pagi sblm pegi opis mesti Umar kene minum susu dulu..so baik jgn syok tdo sgt la nnt xsempat nak nyusu..da kene extra stok itu ok lagi.. klo yg melalak xsabo2 tu cmne plak..ayuyui satu keje pon xjadi...
bab stok susu plak xbanyak.. xsempat nak buat stok bile Umar tido Ien plak nak perhatian..
Malam dah penat mmg tak la nak bgun berpowerpumping ke hapew.
Pump pom kat opis je lew 3jam skali klo dapat.. klo xdapat 2X jadikla dr xhadew..
tu pon 3-4oz je skali pump sobs susu xmeriah lg..
Umar skli sedot je 3oz tu..wuwuw :(
 
pump pump pump seb bek xkoyak..nak pakai lama tauu... k bye!
 


Wednesday, August 27, 2014

mati itu pasti

Sedihnya..
sedih tak terkata..
aku hanya mampu baca shj tiap kali status wife fendi(uncle) dekat facebook
smpai tgn ni berat nk taip komen dekat wall dia
aku cube duduk ditempat dia
ya mungkin aku akn mcm tu juga... menangis..xlalu makan..feel very lost
macam mana nk hadapi kehidupan akan dtg
tapi tuhan lebih sygkan dia..nak tak nak kene teruskan hidup

bygkan tido sebantal..mkn sama-sama..gadoh..gelak
tiba2 pergi buat slamanya
kosongg kosonggg betol hidup..

tak dpt ku bygkan kalau ianya terjadi pada aku.. cukup la kehilangan arwah abh scra mngejut dulu..huhu
yg lagi takut amalan aku dan suami tak cukup
ya allah takutnya..tapi kdg alpa jugak

P.s: harap cyma tabah hadapi dugaan ini.. we loff you.. walaupon kita rapat dekat pesbuk or wechat je..





Al-fatihah 

Thursday, March 13, 2014

Its baby B again..

 
 
bismillahirahmanirahim..
semalam menjejakkan kaki lagi sekali lagi ke
Culombia Asia Puchong
(slalu jejak gak tuk checkup ien tp klinik lain)
yg ni menjejaki ke klinik doc Raja
semalam appointment pukul 11.10am tapi pukul 12lebeh baru dpt
jumpe doc sbb doc ade emergency ceaser.
berdegup kencang jugak..nebesnye..
 
bicaranye dengan doc.
 
me n husby : assalamualaikum,
doc Raja : wslm, ye zalifah kenapa ni..pregnant lagi?
me  : hehe.. haah (muke takot pndg usby)
doc Raja : Alhamdulillah rezeki.. brapa minggu dah?
me : 21weeks.. (muke fuhh slamat) 
doc Raja : dah pegi baring
me:   naikla ats katil selak bju
doc Raja : (scan.ukur kepala.body kaki sume)
husby : tu kepala ek doc
doc: eh tak la tu perut dia..
me : senyap sengeh2 je tgk doc golek2 scan..then ternampak bnda cm dikenali..jenjengjeng
sonyap je la
husby : boy ke gurl doc
doc : boy
husby : hoh? cmne doc bleh Nampak..mane doc.. (lahai elok je ank kangkang.. tuit)
doc: hah ni penis dia..
husby : alaa boy lagi ke..nak gurl.
doc: kenapa papa nak gurl ke..
husby : yela sy nak gepren
doc : lahai sian papa nak gelpren.. biase la dpt gurl nk boy..dpt boy nak gurl
 
kikiki.. godek2.. Alhamdulillah baby sihat walafiat
 
husby : doc rasa dia bleh normal ke kali ni..
doc: boleh cuba..tapi if kalau saya kata czer ..kena la czer ye..
(mesti dia egt time dia kata kene czer ritu aku ckp xnak..haha)
husby : oo yeke okay...saya nak cube normal sbb nak ank ramai
doc: ee papa dia ni sellfish la nak anak ramai...kihkih..
sape kata xle branak ramai..dalam 4-5 tu ramai lah..
husby : yeke.. hihi.. okay la cmtuh...
 
the end
jumpa next 4weeks tata...
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Wednesday, March 5, 2014

sentap..

 
 
al kisah sentapan
I dah 20w 6d pejam celik kejap je.. i da nak meletop
da 5month u olss...
da bleh rasa anak gerak2 dlm peyut..
kira minggu ni jelas terasa la.. sebelom ni rasa gak
tapi rasa cm butterfly in my stomach je la..hiks..
 
bukan main lagi dia kick2 ummi ye.. sentap2 tali pusat ye..
bek2 ye duk lam tu.. keluar ikot waktu ye.. awal sikit pon tapew..
smoga sume dipermudahkan.. amiinn..
nerbes nak tau gender awak..arap2 ummi dpt shopim kaler lain plak la kali nih..
 
 
pewut
 
 
bab pewot i tatau nak ckp acane..tp i tau peyut kali ni penyek..
tatau la sebab ien lasak sgt duk ats pewut ummi ke..
sebab gender ke.. ummi xcaye sgt ikot pewut tuh ade je pewut muncung gegurl.. hiks..


Wednesday, February 26, 2014

Malas Pergi Checkup

 
 
nak kate sesat di jalanan xla
yg jadi isu sebab mls g checkup is
mls mik cuti
mls tunggu lama
mls kene bebel
mls nak drive sndri ngan bwk super hero tuh...aiyoo mencabar
mls buat appointment
mls request GL
mls..
mls..
mls..
penyakit yg dpt detect is malas..aiyo
 
pergi pon klinik biase je...
 
hoii da masuk 5bulan la..
sian kat baby.. :(

Wednesday, February 19, 2014

facebook... instagram

 
 
setiap kali aku ingin meluahkan tentang facebook dan instagram ni..
taip2 pastu xpost..
Alhamdulillah..syukur..dets mean aku xterlampau ikotkan
perasaan...
 
 
 
cuma yang perlu saya katakana disini
jika saya bukan orang penting
dalam hidup anda
tidak perlu lah bersusah payah
menambah rakan iaitu meng"add" saya...
jika penting untuk mengatahui jalan kehidupan saya
sila "add" kemudian msg "pls approve"
senang..
 


Abang bosa!!

 
 
assalamualaikum sume..
 
 
hai..
 
ni lah abg bosa dalam hidup kami laki bini..
abidyana jr.. xpenah pon share pic dia kan.. hehe~
 
Day 2
usah ditanya kenapa muke dia cm ank korea..aku sendiri pon tekejut mse dia tunjuk dlm OTroom dlu...

 
1year 4mth
dah besar dah.. budak ni..banyak akal..budak bijak..
pandai amik ati org..
pantang dgr azan mesti tertonggeng2 carik sejadah.. dlm keta pon bleh solat.
kadang dia buat org cm pukul umi ke.. nanti kalo kita buat sedih dia g hentuk kpala dia kan dinding pastu..aduhh aduhh..
soh org pujuk dia.. pandaiii la sgt..
rambut kenteng megi..
 





 


Tuesday, February 18, 2014

7 Perkara Isteri Rahsiakan Dari Suami

Perhatian kepada para suami : ))

Kebanyakan lelaki sukar untuk memahami hati wanita. Walaupun dengan seorang wanita yang telah dikahwini selama bertahun-tahun . Bia isteri mengadu tentang sesuatu tetapi apabila suami memberi nasihat bagaimana untuk menyelesaikannya , si isteri masih tidak berpuas hati. Selepas beberapa tahun berkahwin (dan kaunseling) saya telah belajar untuk tidak terlalu bimbang tentang apa yang isteri saya berkata. Sebaliknya, saya perlu bimbang tentang apa yang dia tidak katakan .

1. Paling penting, dia mahu cinta anda.

Apabila isteri merasa suami kurang menghormati dia, dia pula menunjukkan kurangnya rasa cintanya.
Dan apabila suami kurang menunjukkan kasih sayang kepada isterinya, isteri pula menunjukkan perkara yang sama.
Hentikan perbuatan ini sebelum ia membelenggu diri. Tunjukkan kasih sayang kepada isteri anda .
Itulah yang dia mahu. Cintai dia walaupun ada kelemahan dan kekurangan sifat-sifatnya.
Dan insyaAllah , dia akan menghormati anda walaupun ada kelemahan pada sifat-sifat anda.

2. Dia Bosan

Bosan melakukan perkara yang sama setiap hari.
Bukan sahaja dia bosan tetapi dia juga letih.
Beliau mempunyai  tugas untuk menjaga anak-anak, membuat kerja rumah dan kemudian memanjakan anda.
Hanya dengan memikirkan tentang melakukan kerja-kerja tesebut setiap hari membuatkan saya mahu merangkak dan menyembunyikan saya. Saya boleh bayangkan bagaimana suri rumah yang mempunyai pengalaman yang sama .
Dan jangan kita lupa tentang wanita bekerja. Ramai wanita perlu bekerja sepenuh masa serta menguruskan rumahtangga.
Jadi saudara , saya memohon kepada anda , jadikan isteri anda berasa istimewa. Bagi dia berehat .
Sekali sekala,bawa isteri keluar berjalan-jalan. Berikan kejutan dengan makanan kegemarannya.
Lakukan sesuatu untuk menghilangkan kebosanan itu.

3. Dia perlu dipuji

Penghargaan. Tiada siapa yang mahu berasa seolah-olah mereka bekerja keras atau lebih teruk lagi, ia diambil mudah dan tidak dipeduli.
Sebenarnya. isteri anda tidak perlu membersihkan pakaian kotor anda. Dan dia tidak perlu memasak makanan anda. Tetapi dia tetap melakukannya dan semua perkara-perkara lain dalam hidupnya :
  • Menjaga anak-anak.
  • Bekerja atau pergi ke sekolah.
  • Berusaha untuk menjadi Muslimah yang lebih baik.
Tunjukkan kepada isteri anda bahawa anda menghargai dan bersyukur untuk perkara-perkara yang dia lakukan untuk mengekalkan hubungan anda dan keluarga anda. Ucapan " terima kasih" adalah satu permulaan yang baik.

4. Dia teramat cemburu

Ada sebab kebanyakan wanita tidak bersetuju dengan poligami. Berhati-hati bila anda bercakap tentang wanita lain di seluruh isteri anda. Jangan sekali-kali membandingkan isteri anda dengan wanita lain.

  • Jangan bandingkan dia dengan beberapa bintang filem wanita .
  • Tidak membandingkan beliau kepada ibu anda.
  • Jangan sekali-kali membandingkan beliau dengan bekas isteri anda ( atau isteri yang lain! )
  • Dia mahu tahu dan percaya bahawa dia adalah kesayangan anda. Oleh itu, beliau ingin berasa begitu.

Sedangkan (saw) isteri-isteri Nabi juga mempunyai perasaan cemburu. Aisyah (RA ) juga cemburu dengan Khadijah (RA ).
Ketahui, dan hormat, jenis-jenis cemburu dari isteri anda.

5. Dia Mahu Anda membantunya menjadi Muslimah yang lebih baik

Pentingnya lelaki mengambil peranan sebagai pemimpin dalam keluarga mereka.
Dan itulah masalah dengan kebanyakan lelaki Islam pada hari ini.
Bukan sahaja mereka tidak menjadi pemimpin yang baik , mereka juga diketuai oleh isteri-isteri mereka (atau ibu-ibu, atau wanita lain dalam kehidupan mereka).
Isteri anda ingin anda menjadi pemimpin dia dan tunjukkan apa cara yang lebih baik untuk menunjukkan beliau bagaimana untuk menjadi Muslimah yang lebih baik.
Tetapi anda tidak boleh menunjukkan beliau bagaimana untuk menjadi lebih baik jika anda tidak tunjukkan yang baik. Oleh itu, anda perlu untuk menaik taraf Iman anda. Anda perlu memperbaiki diri dan kemudian tunjukkan kepada beliau dalam cara yang lembut hormat.

6. Tidak Suka Membebel , Tapi Kadang-kadang Anda Membuatkan Dia Membebel

Ia adalah satu mitos umum bahawa wanita suka membebel dengan suami mereka.
Ya, terdapat beberapa orang ( lelaki dan wanita) yang kamu tidak boleh elakkan . Tidak kira apa yang anda lakukan , mereka akan sentiasa mencari kesalahan dalam sesuatu hal. Berdasarkan hadith yang berikut:

Diriwayatkan oleh Ibn ' Abbas :
Nabi berkata : " Aku diperlihatkan api neraka dan majoriti penghuninya adalah wanita yang tidak bersyukur. " Ia bertanya, " Adakah mereka tidak beriman kepada Allah ? " (Atau adakah mereka bersyukur kepada Allah ?) Beliau menjawab, " mereka tidak bersyukur kepada suami mereka dan tidak bersyukur akan nikmat-nikmat dan kebaikan (amal kebajikan ) dilakukan kepada mereka. Jika anda sentiasa baik ( ihsan ) kepada salah seorang daripada mereka dan kemudian dia melihat sesuatu pada kamu (tidak daripada suka dia) , dia akan berkata, 'Saya tidak pernah menerima apa-apa yang baik daripada anda . "- Sahih Bukhari.

Jadi, isteri tidak perlu memperkecil-kecilkan suaminya .
Mungkin anda sentiasa mencari kesalahan dengan dia.
Mungkin anda tidak berfungsi (atau tidak bekerja cukup keras ) dan dia terpaksa bekerja untuk mengurangkan beban .
Sekali lagi , naik taraf diri sendiri dan elakkan dia kurang sebab untuk mengadu dan mengomel .

7. Selebihnya , Dia Mahu Hubungan yang Stabil  Dan Gembira Dengan Anda

Wanita tidak berkahwin hanya kerana mereka memikirkan tentang keseronokan .
Mereka berkahwin kerana mereka mahu kehidupan keluarga bahagia dan mereka percaya anda memberikannya kepada mereka .
Berhenti bertindak seperti orang yang dungu . Jadilah suami yang baik untuk dia.Tunjukkan cinta anda .
Tidak mengancam beliau dengan perceraian atau mengambil isteri kedua . Ya, anda mempunyai hak untuk melakukan kedua-duanya . Tetapi menggunakan mereka sebagai ancaman adalah tidak sesuai dan memudaratkan perkahwinan anda.
Amanah kepada Allah , berhati-hati dengan helah syaitan , dan bersabar dengan dia. Tidak ada yang syaitan akan suka lebih daripada untuk menghancurkan perkahwinan anda.
Lihat ? Bahawa tidak semua susah.

Sumber sebenar  : muslimvillage

Tuesday, February 4, 2014

Kita Bukan Teman Sehidup Semati..


Assalamualaikum..

Nak citer sal mimpi malam tadi…huhu apekah petanda nye.. Nak cakap ade tringat kat dia xjugak tapi… kenapa aku mimpi sal dia? Huish..

Dalam mimpi tuh..ade aku.. dia. fiancé dia.. kawan rapat aku(yg aku xpasti siapa dia tuh) ..

Kwn rapat aku tuh penah kapel ngan dia.. pastu bwk aku pegi jumpa ex dia sbb dia kata ex dia da nak kwen.. tup2 org tuh aku kenal..n kami xpernah bertegur sapa sjak berpisah.. lebeh kurang mcm musuh la.. than jmpe tu kami buang yg keruh amik yg jernih.. sbb dia pon nak kwen.. & dlm mimpi tu aku pon da kwen..tapi xtau mane laki aku..huahua.. so ak diknalkan dgn fiancé dia..  yg xle blah tu.. siap ckp..haa add la pesbuk..add la insta…… huahua..  lepas tu kan.. lepas tu kan..lepastu…

Bunyik tepon..hahaha potong stim.. terjaga angkat fon.. Dian call habaq xp keje demam.. hahaha~

-The end-

Aku pon heran ape maksud mimpi tu? Dia nak jmput dtg kwen dia ke.. hahaha~ perasan (--,) kikiki.. xkan la dia dah buang yg keruh amik yg jernih.. haishh susahkan klo melibatkan ati dan prasaan orang nih.. dendam kesumat.. susah nak 0-0 ..i ngan usby pon xkesah tu citer lama.. sama bina keluarga bahagia….

To (AM).. I’m verry2 sorry for what was happen past-past year when I noe n being with u.. sekarang kita pon dah ada life masing2.. I happy for you.. and hope you happy for me to..
Saya bahagia.. tentu anda lebih bahagia..
 

Monday, February 3, 2014

MENGENAL JANTINA BAYI DALAM KANDUNGAN

 
-Ni hanya petua orang tua-tua. Hanya ramalan mereka-
giler kauu anak kedua eksited macam peknen anak pertama.. hahaha~ tapi aku rasa klo anak sepuluh pun truja mcm anak pertama jugak kot..
1) BENTUK PERUT
Melihat kepada perut si ibu. Kalau perut ibu kelihatan tajam iaitu meruncing ke depan, maka anak dalam kandungan tu lelaki. Kalau perut ibu bulat bundar / melebar ke tepi, itu kemungkinan anak perempuan. 
-kata incik suami perut I kali ni petak..mane tah dapat petak Nye..ciss..

2) NIPPLE BREAST
Melihat kepada nipple breast si abang atau kakaknya. Kalau nipple abang atau kakaknya terbelah..maka anak yang dalam kandungan tu anak pompuan. Sebaliknya, kalau nipple tu bulat / timbul maknanya anak dalam kandungan adalah lelaki. Ingat..nipple abang atau kakak kepada anak dalam kandungan tau. 
-ien xtenggelam asenye..

3) ARAH TIDUR
Melihat arah tidur si ibu. Kalau si ibu suka tidur mengiring ke kanan.. maka kemungkinan anak yang dikandung adalah lelaki. Sebaliknya, kalau suka mengiring ke kiri mungkin anak pompuan. 
-hadap je mana kiri kanan asal selesa.. ngadap kanan bile ien ade kiri..kiri la ummi..klo ien kanan kanan la ummi..

4) POSISI BAYI
Merasa arah berat perut. Kalau si ibu merasa bahawa anak dalam kandungan suka duduk kat sebelah kanan..mungkin anak lelaki. Sebaliknya..kalau baby tu suka dok sebelah kiri..mungkin pompuan.
-mase scan smalam.. dokter letak menda golek2 tu belah kiri..

5) PERANGAI IBU
Melihat perangai si ibu. Kalau si ibu semasa mengandung suka bersolek, bergaya.. kemungkinan anak dalam kandungan tu pompuan. Sebaliknya kalau malas nak bersolek dan bergaya anak lelaki.
-sume baju peknen dulu I ckap hodohh..ummi xnak pkai nak yg baru nak buat jubah fesyen sekarang..kiki

6) GARISAN PERUT
Melihat garisan pada perut ibu. Kalau garisan tegak dari bawah ke atas tu terang dan tak putus-putus maka anak dalam kandungan tu kemungkinan lelaki tapi kalau terputus..kemungkinan pompuan.
-tatau nak kata la terang ke gelap ke..

7) WAJAH IBU
Melihat pada wajah si ibu. Kalau wajah ibu berseri-seri orang kata anak lelaki tapi sebaliknya kalau muka tak berseri orang kata anak pompuan..sebab anak pompuan tu telah menarik seri wajah ibu dia..sebab tu muka ibunya tak berseri..
-wajah makin berseri ke?? teruk adela..ngan jerawat..kulit keringnye menggelupas.. tatau la.. boy ke gurl.. Lebam pon ade kadang

8) BUKU LALI IBU
Melihat kepada buku lali si ibu. Kalau kelihatan licin dan putih berseri, kemungkinan anak lelaki. Jika kelihatan kehijauan mungkin anak perempuan.
-Sejak xpeknen mang itam.

9) RESPONSE
Melihat kepada response kakak atau abang terhadap ibu. Kalau kakak suka kat ibu mengandung ni..anak dalam kandungan kemungkinan lelaki. Tapi sebaliknya kalau kakak tak suka kemungkinan ianya sama jantina dengan dia..pompuan. Begitulah sebaliknya..
-ien mang suke je dok kat ummi.. xpenah xsuke pon sjak xde adik lam perot lagi pon..

10) PEMAKANAN IBU
Ibu yang suka makan makanan masam dikatakan mengandung bayi lelaki dan jika ibu suka makan makanan manis tandanya bayi perempuan. Ibu mengandung yang suka makan seafood juga dikatakan mengandung bayi lelaki.
-masam xheran langsung!! nak manis.. or masam manis cm rasberi..air rebina..
-Seafood  langsung xkepingin
(aku mmg seafood lover + masam lover= mase peknen ien aku la hantu)


Sebenarnya tak kisah pun lelaki atau pompuan, asal sihat wal-afiat, sempurna kejadiannya pun dah bersyukur sangat. ALhamdulillah atas tiap rezki Tuhan kirimkan. Terima seadanya. Tiap anak lelaki dan perempuan yang dilahirkan, semuanya ada kelebihan masing-masing. Tuhan lebih mengetahui mana yang terbaik untuk kita. Wallahualam.

picky eater

hello mummy2 luar sane..
pernah ade masalah anak memilih makanan x??
Alhamdulillah ien mmg xsusah dlm bab makanan.. cume yg sweet je dia xle trima..
Cookies -so so..
biskut tawar bolehla..
choc -no
sweet-no
sour-yes..haha~

ekceli kalo bab ank susah mkn ni strt from dia baby /6mth kita kene pndai ajar anak kita mkn.. no sugar..no salt etc.. ori taste dr ikan, sayur, buah shj..tengok jugak ade kwn2 tu ank bru 4bln da kenalkan dgn benda manis.. konon comel la comot mkn cekelat.. anda sendri yg carik masalah itu..

jgn ckp kesian ank mkn xrasa pape..NOPE!! baby still xkenal rasa2 sedap tu melainkan kita yg suap kat ank kita.. then bila dia da 8m-1year tu la terjadiknye picky eater..!! kita org Asia..Ajar je mkanan asia dulu..xpayah nak ikot2 obersea sgt.. skali skala boleh la..kan senang nanti nak travel kan kan.. xkan hari2 nak makan sekutt je bile g travel..


Jomss kita belajar macam mana nak layan anak yang memilih makanan atau susah nak makan.

1. Anak anda mungkin jenis yang pilih makan (picky eater).
Beri pelbagai pilihan jenis makanan yang mungkin anak anda suka.
Kanak-kanak pada kebiasaannya hanya menumpu pada beberapa jenis makanan sahaja.
Oleh itu, jangan paksa anak anda cuba makanan baru tetapi sentiasa menyediakan makanan kegemarannya. 
2. Jangan cuba ‘rasuah’ anak anda untuk habiskan makanan dengan menawarkan snek atau gula-gula/coklat selepas selesai makan kerana ini menjadikan suatu tabiat yang kurang baik dan menyebabkan anak anda terlalu makan yang tidak sihat.
3. Sediakanlah makanan yang nampak sedap dan juga rasa enak. - Mak kena kreatif cara hidangkan makanan. 
4. Kalau anak minta lagi, boleh beri lagi. Sekiranya tidak habiskan, jangan paksa/ancam. Jangan berikan wajah yang marah dan risau apabila anak tidak dapat habiskan makanan atau tidak mahu makan. Anak anda mungkin akan sengaja tidak mahu makan untuk menarik perhatian anda sekiranya begitu.
5. Kanak-kanak patut makan tiga kali sehari dengan dua kali snek. Makanan yang boleh dijadikan snek adaah seperti keju, biskut ‘whole-grain’,yogurt, epal, strawberi dan sebagainya.
6. Sekiranya anak anda tidak mahu makan, jangan paksa dan berikan snek yang lebih banyak dan berkhasiat beberapa jam kemudian.
7. Beritahu anak 15 minit lebih awal bahawa masa makan akan datang, kerana kanak-kanak mengambil masa untuk membina selera, terutama sekali sekiranya mereka tengah asyik bermain.
8. Jadikan masa makan sesuatu yang rutin dan tetap masa kerana kanak-kanak lebih biasa dengan aktiviti yang rutin. Ini membantu anak anda bersedia untuk menjamu selera.

9. Jadikan masa makan suatu aktiviti yang ceria dan bersama seisi keluargaTak best makan sendiri.
10. Elakkan bergaduh dan marah-marah di meja makan supaya kanak-kanak tidak mengaitkan masa makan dengan stres dan perkara yang tidak selesa.

( answered by Dr Foo Chee Hoe ) - doktorbudak

Wednesday, January 15, 2014

Anak demam kita kena buat apa

Kebanyakan ibu2 diluar sana cepat panic bile ank demam

Ini antara langkah awal penjagaan bila anak demam:

Pastikan selalu cek suhu. 
Jika di bawah 37.5, tidak perlu diberi ubat.
Hanya kawal darjah kepanasan dengan teknik sponging (letak tuala lembab di kepala,sekali sekala, lap di bahagian pelipat,ketiak,kelangkang. Utk bayi lelaki, di area ball)
Jika lebih dari 37.5 hingga 38, teruskan sponging. Pakaikan pakaian nipis. Buka kipas @ aircond. 
Jika lebih dari 38, bawa ke bilik air, mandikan dengan air suam (jangan suam sangat, jangan sejuk macam air paip). Sebab air akan terkena udara, sekejap saja menjadi sejuk. 
Mulakan dengan kaki ke atas. Biarkan anak bermain dengan air dalam 10-15 minit.
Jangan sampai menggigil (maknanya air sejuk).
Lapkan secara minimal, pakaikan diaper dan baju tanpa lengan.
Biasanya suhu akan turun dalam masa setengah jam.
Jika suhu naik semula,lebih dari 38,(Dan turun naik, tetapi lebih 38), beri ubat demam. 
Dan suruh anak minum air masak.. Jika sempat, beri anak hirup sup ayam. Pastikan anak kekal aktif. Jika nampak letih dan suhu telah melebihi 39, disarankan ke hospital. 
(Lap badan daripada bahagian bawah ke atas, jangan terus daripada kepala)

Jika suhu melebihi 39 dan menghampiri 40, sekiranya berlaku sawan tarik atau fit, bukakan semua baju. Pastikan anak dalam keadaan sedar. Pegang kaki, tangan.

Tengok sama ada dalam keadaan kejang atau mengeras.
Baringkan di atas permukaan rata, dan mengiring. 
Jangan beri minum atau ubat. 
Pastikan dia bernafas. (dekatkan telinga kat mulut anak).
Biar dia sedar, baru bawa ke bilik air untuk mandikan.
Jangan guna ais, nanti badan terkejut.
Biasanya sawan terjadi dalam masa 5 minit tetapi ada kes bayi  kena sawan berulang-ulang.
Untuk kedua-dua keadaan, terus bawa ke hospital.

(Suhu 40++ bawa ke hospital untuk rawatan lanjut)


INFO PARACETAMOL DAN SUPPOSITORY


Tambahan info:
1.Cool fever TIDAK berkesan menurunkn suhu,cuma mungkin boleh kurangkan pening/kepala tidak selesa sebab suhu yang tinggi. Gantikan dengan jerlum asam jawa atau daun bunga raya (bunga raya putih lebih bagus).

2. Paracetamol(PCM) adalah ubat demam+painkiller. 

Bila dah beri suppository (ubat bontot) TIDAK BOLEH diberi oral/sirap PCM serentak atau jarak kurang 8 jam. 
Supp umpama injection. Dadahnya terus masuk dalam darah. Toksik pada hati sekiranya dos melebihi tahap selamat pada suatu masa. 
Supp harus ditangguh dan tidak sesuai untuk bayi umur bawah setahun. (ramai tak tahu,boleh periksa dengan membaca details di package insert). 
Hanya boleh diberi atas arahan doktor bila anda dah ke klinik,dan pastikan dengan doktor anda sama ada supp boleh diberi pada bayi anda. 
SETIAP BAYI TAK SAMA.

Info lain tentang PCM :
http://buahpinggangsihat.com/penjagaan-buah-pinggang/tahukah-anda-bahaya-paracetamol/

Antara kesan-kesan sampingan akibat dari pengambilan jangka masa panjang ubat paracetamol (Panadol adalah PCM yang paling terkenal) ialah:

a) Hepatotoxicity(rosak hati): 

Sekiranya orang dewasa mengambil paracetamol sebanyak 10g atau lebih dalam sehari, atau 5g atau lebih sekiranya diambil oleh kanak-kanak, ia boleh merosakkan hati dan boleh membawa maut. 
Mereka ini memerlukan rawatan N-acetylcysteine (NAC) dengan secepat mungkin.
 Manakala pengambilan setiap hari paracetamol dan juga secara berpanjangan pula walaupun hanya 4 g sehari sudah boleh menyebabkan keracunan dan juga maut.

Paracetamol juga tidak boleh diberikan kepada mereka yang mempunyai penyakit hati (liver failure). 

Perlu dingatkan juga bahawa jangan sekali-kali memberikan paracetamol kepada mereka yang meminum arak ataupun mengambil ubat phenobarbitol. 
Kedua-duanya ialah HME inducer, dan akan menyebabkan kesan buruk kepada hati akan berganda kemudian akan menyebabkan kegagalan hati untuk berfungsi.


  •  Nefrotoxicity (rosak buah pinggang).Phenacetin iaitu struktur asal paracetamol boleh mengakibatkan penyakit fatal chronic interstitial nefritis.

  •  Methemoglobin dan haemolytic anaemia boleh terjadi kepada individu yang mempunyai penyakit G6PD deficiency.

  •  Allergic (pada sebahagian individu)


3. Pastikan anda ada termometer,suhu bayi tidak boleh diagak-agak.

4. PCM juga menganggu gluthathione synthesis yang penting dalam proses pemulihan,menyebabkn demam atau penyakit berpanjangan.Sebab itu tidak digalakkan terlalu cepat dan terlalu kerap bg ubat demam. 


5. Tak bagi PCM tak sama dengan BIAR ANAK. Jangan salah faham. PCM IS A SHORT CUT. 
Jadi ibu kena buat lebih dari bagi anak mkn ubat.
- Monitor suhu,sponging dan pakaikan baju nipis.
- Masak bubur dan kisar jadi cair.
- Buat sup ayam atau sup tulang. (membantu menaikkan sistem imun)
- Buat jus buah (jangan bebankan sistem pencernaan anak dengan makanan keras)
- Minum air kelapa muda segar , barli , kembang semangkok atau air asam jawa untuk melawan virus dan menurunkan suhu badan.
- Makan antiviral foods seperti bawang putih, halia, kunyit, brocoli

Juga boleh gunakan petua Natural remedies dengan menggunakan stokin/socks:

A. GARLIC SOCKS (Stokin Bawang Putih) - Onion socks juga boleh)
Letakkan bawang putih pada stokin anak. 

Caranya : 
Pakaikan anak stokin berlubang besar sedikit seperti  jenis berkait atau yang berlubang- lubang, kemudian ambil sehelai lagi stokin masukkan bawang putih yag telah ditumbuk (tidak perlu lumat)
Untuk bayi ambil separuh bawang putih dahulu ditakuti kaki anak terlalu panas (tujuan guna 2 stokin berlapis adalah bagi mengelakkan tapak kaki bayi kemerahan sebab kepanasan bawang putih). 
Jika bayi tidak selesa, boleh gunakan  minyak bawang putih sahaja yang dibuat sendiri.
Caranya, bakar seulas bawang putih bersama kulitnya, kemudian lenyekkan pada olive oil atau minyak masak dan sapukan pada tapak kaki anak.

Untuk anak yang lebih dewasa, boleh guna sehelai stokin sahaja atau lekatkan sahaja bawang putih di tumit menggunakan handsaplast. 

Biar anak tidur semalaman begitu. 
Selalunya, nafas anak juga akan berbau bawang putih apabila bangun tidur. 
Tujuannya supaya bawang putih itu menyerap dalam kulit sebagai antivirus . 
Sila lakukan patch test (percubaan letak sikit2 pada kulit anak, jika ada keradangan sprt merah, hentikan penggunaannya kerana kulit anda tidak tahan panas garlic)


B. LEMON SOCKS

Rendamkan stokin dalam perahan air lemon dengan air sejuk.Perah sedikit kemudian pakaikan pada kaki anak.
Ulang semula proses sehingga suhu badan turun.
Sifat asid pada lemon menarik haba keluar dari dalam badan.


C. APPLE CIDER VINEGAR SOCKS

Rendamkan sepasang stokin dalam campuran cuka epalr cuka dan air sejuk. Perah dan pakaikan di kaki anak.
Jika kering,rendam lagi sekali sehingga suhu panas turun.
Sesuai untuk orang dewasa dan kanak-kanak.

D. EGG WHITE SOCKS (bagi yang tidak alah pada telur) :

Rendamkan sepasang stokin pada putih telur dan pakaikan di kaki. kami pernah cuba utk ien..Alhamdulillah berkesan sbb kesian tgk mkn ubt tapi panas xturun.
6. Penting,fokus untuk kuatkan sistem pertahanan badan.. Demam adalah petanda baik bahawa badan sedang membina antibodi.B
eri anak-anak makan makanan yang kaya dengan VITAMIN C, antioksidan,probiotik atau olivenol

7. Demam disebabkan virus TIDAK PERLU ANTIBIOTIK, antibiotik cuma membunuh bakteria baik dan jahat. Jika sudah terambil, perlu habiskan dan selepas itu perlu makan probiotik supaya bakteria baik kekal dalam badan. Antibiotik adalah jalan terakhir digunakan jika sudah tidak terkawal (jika sudah nampak tanda-tanda akan berlaku jangkitan seperti tonsil bernanah atau lainnya).

8. Elakkan sebarang pengambilan vaksin.

9. Kerapkan susu ibu, jika anak tidak boleh makan antiviral foods, vitamin dan penawar lain, ibu yang menyusukan boleh makan dan khasiatnya akan diserap oleh anak. Dalam apa keadaan penyakit pada bayi, susu ibu adalah penawar utama.

10. Kerapkan beri minum air suam atau cecair lain yang sesuai (jus atau sup).

11. Elakkan pengambilan gula, kerana gula adalah makanan virus dan bakteria juga. Gula membantu pembiakan dan mengaktifkan virus atau bakteria.

DEMAM MELEBIHI 5-7 HARI PERLU BUAT UJIAN DARAH UNTUK PASTIKAN PUNCA DEMAM ITU.



Sumber : Laman Kesihatan Ibu Dan Anak - Kini GNRAM

Bilik tido baru ien

Ekceli ien dari baby mang tido celah ketaiyak ummi ngan aled.. lagi senang dia tdo dan lama.. buai kadang2/baby kot xbeli pon sbb aku jenis xleh nak berjauhan dari anak..cewahh gituu..sumpah weh..
Now ien da umo 1year 3month.. anda bleh bayangkan macam mana kami berkongsi kasih katil… dah la mse kwen ritu beli queen jek.. aircond osak pindah tdo bilik satu lagi katil queen jugak..ajoyo… lenguh jangan kate la.. tp sebab tdo hug Antara satu sama lain ni syiokk layan kan je la..
Yg mak pening kepala is.. hanak I tu bkn la jenis nak bkepit manjang..tp tdo nak kene huggss and kisses nih…hahaha~ acamno tu nak buek nnt adik kua :
1.       Ien nak tdo camne.. nak susun atur lam bilik ponn tatau..huhu..
2.       Klo ummi kat spital ien nak duk ngan sape waled keje syif.
3.       Dalam pantang cmne ummi nak jaga ien ngan baby ngan ummi (xkan nak tinggal ngan ibu 60hari..uwaaa tanak)
4.       Ummi nak pantang kek mano..umah mama/ kat kampong / kat puchong je..
 Ase nye bilik satu ag tu nak kene wat bilik ien la..xpun ummi kena tambah katil lam bilik..kannzz
 
[GetAttachmentCADTSBTT.jpg]
ummi nak buat cmni lah bilik ien..hahha pastu car dia parking sebelah ponnponn..hihi..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Al Ain : Kenapa Tidak Boleh Upload/Siarkan Gambar Bayi

Al Ain Bukan Perkara Main-main.


assalamualaikum

Perlu kita fahami, bayi yang berumur kurang dari 40 hari berisiko kepada 4 keadaan, 2 keadaan permasalahan rohani, 2 keadaan permasalahan fizikal.

Bagi permasalahan rohani, melibatkan Ain dan Ummu Sibyan.

Sang faqir garistebalkan pada posting kali ini adalah permasalahan rohani, iaitu Ain dan Ummu Sibyan.

Ummu Sibyan adalah dari kalangan kaum jin yang gemar mendengar tangisan anak-anak kecil terutamanya bayi, maka bagi mengelakkan gangguan ummu sibyan ini, maka Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wassalam telah memberi panduan , antaranya: 

"Sesiapa yang mendapat cahaya mata maka diazankan pada telinga kanannya dan diiqamahkan pada telinga kirinya maka akan dijauhkan dari gangguan Ummu Sibyan (sejenis jin yang membawa penyakit)- (Riwayat al-Baihaqi). "

Selain dari itu, boleh jua diikhtiarkan diazankan secara perlahan di telinga kanan bayi tersebut setiap kali masuk waktu solat 5 waktu, hikmah bagi ikhtiar ini sangat bermanfaat, ini antara amalan yang dilakukan oleh Syeikh Wan Abdullah lakukan kepada anakandanya iaitu Al-Alim Allamah al-Arif ar-Rabbani Syeikh Wan Daud bin Syeikh Wan Abdullah sewaktu Tok Syeikh Daud Patani (gelaran kepada Syeikh Daud Al Fatani) masih bayi.

Cuma, berkaitan dengan gambar atau bayi muda (1hari-40hari), ianya lebih kepada Al Ain. Permasalahan Al-Ain ini luas perbincangannya, kerana ia juga terkenal sebagai sihir tanpa jin, malahan masalah ini sebenarnya dilihat lebih serius berbanding permainan sihir lain.

Al Ain ini seperti yang dimaktubkan di dalam hadith :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الْعَيْنُ حَقٌّ وَلَوْ كَانَ شَيْءٌ سَابَقَ الْقَدَرَ سَبَقَتْهُ الْعَيْنُ وَإِذَا اسْتُغْسِلْتُمْ فَاغْسِلُوا
Maksudnya : Dari Ibnu Abbas RodhiyALLAHu Anhu, Nabi SallALLAHu Alaihi Wasallam bersabda : “Ain (mata jahat) itu benar-benar adanya, jika seandainya ada sesuatu yang mendahului qadar,maka akan didahului oleh ain. Apabila kamu diminta untuk mandi maka mandilah." (hadith riwayat Muslim)

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْتَعِيذُوا بِاللَّهِ فَإِنَّ الْعَيْنَ حَقٌّ
Maksudnya : Dari Aisyah RodhiyALLAHu Anha,RasulULLAH SallALLAHu Alaihi Wasallam bersabda :" Mintalah kalian perlindungan kepada ALLAH dari ain (mata jahat) kerana sesungguhnya ain itu haq (benar)" (HR ibnu Majah).

Ain adalah penyakit atau masalah yang disebabkan oleh pengaruh buruk pandangan mata, iaitu pandangan mata yang disertai rasa takjub atau bahkan iri dan dengki terhadap apa yang dilihatnya.

Terdapat dua jenis ain, iaitu : 

ain insi (‘ain berunsur manusia) dan
‘ain jinni (‘ain berunsur jin).

Malahan ain sering berlaku kepada bayi-bayi kecil, yang mengakibatkan:

1. Tangisan yang tidak munasabah atau tidak bersebab (kecuali masalah cholic atau hernia) yang tidak berhenti, tubuh terkejut-kejut tanpa sebab yang jelas, tidak mahu menyusu kepada ibunya tanpa sebab yang jelas.

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ دَخَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَمِعَ صَوْتَ صَبِيٍّ يَبْكِي فَقَالَ مَا لِصَبِيِّكُمْ هَذَا يَبْكِي فَهَلَّا اسْتَرْقَيْتُمْ لَهُ مِنْ الْعَيْنِ

Aisyah RodhiyALLAHu Anha berkata : “Suatu ketika Nabi (SallALLAHu Alaihi Wasallam) masuk (rumahnya) kemudian mendengar bayi sedang menangis. Baginda (SallALLAHu Alaihi Wasallam) berkata,”Mengapa bayi kalian menangis? Mengapa tidak kalian bacakan ruqyah-ruqyah (supaya sembuh) dari penyakit ‘ain?) (Shahihul jami’ 988 n0.5662)

2. Keadaan tubuh yang sangat kurus kering (seperti kurang zat)

عَنْ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ رَخَّصَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِآلِ حَزْمٍ فِي رُقْيَةِ الْحَيَّةِ وَقَالَ لِأَسْمَاءَ بِنْتِ عُمَيْسٍ مَا لِي أَرَى أَجْسَامَ بَنِي أَخِي ضَارِعَةً تُصِيبُهُمْ الْحَاجَةُ قَالَتْ لَا وَلَكِنْ الْعَيْنُ تُسْرِعُ إِلَيْهِمْ قَالَ ارْقِيهِمْ

Dari Jabir RodhiyALLAHu Anhu bahawa RasulULLAHi sallALLAHu Alaihi Wasallam memberi rukhsah (keringanan) bagi anak-anak Ja’far menggunakan bacaan ruqyah dari sengatan ular. Baginda (SallALLAHu Alaihi Wasallam) bersabda kepada Asma’ binti Umais,”Mengapa Aku lihat badan anak-anak saudaraku ini kurus kering? Apakah mereka kelaparan?” Asma’ menjawab : “tidak, akan tetapi mereka tertimpa ‘Ain.” Kata Baginda (SallALLAHu Alaihi Wasallam) ,”Kalau begitu bacakan ruqyah bagi mereka! (HR Muslim, Ahmad dan Baihaqi)

3. Penyakit kulit yang tidak atau sukar sembuh,contohnya ekzema dan seangkatan dengannya.

Dari hadith dan permasalahan di atas, cukup untuk menghuraikan apakah Ain dan bagaimanakah ianya terjadi?

Permasalahan ain ini bukan sahaja berlaku akibat rasa iri hati atau takjub (tanpa kembalikan semula takjub tersebut kepada ALLAH), tetapi juga berlaku apabila pemuji memuji bayi tersebut setelah melakukan dosa-dosa mulut, contohnya mengumpat atau memaki hamun orang lain, maka tarikan dari perbuatan tersebut menjadi warid kepada kalamnya, iaitu apabila dia memuji seseorang itu cantik, maka warid dari keburukan kalam sebelum itu diterbalikkan dari apa yang dipuji sebelum itu(cantik lawannya hodoh), ini berikutan fitrah bayi atau kanak-kanak yang bersih, begitu juga keadaannya jika mata si pemuji sebelum melihat bayi atau kanak-kanak tersebut ada melihat perkara-perkara maksiat, maka ianya akan terjadi hal yang serupa. NauzubILLAHi min Zalik.

Kebanyakan kes yang sang faqir terima di TIAF yang melibatkan bayi menangis tidak berhenti, selain dari masalah cholic(kembung perut) dan hernia(angin pasang), ianya kebanyakan melibatkan Ain, yang sering didakwa oleh perawat-perawat sebelum itu dengan saka, sihir, pedamping dan sebagainya, yang meleret sehingga timbul dakwaan yang pelik wal aneh, padahal ianya Ain semata-mata. (Sabo je le)

Permasalahan dengan Al Ain ini, ada dua cara dalam menghadapinya, sama ada MENGELAK darinya atau merawatnya.

Berkaitan dengan merawat, ianya melibatkan banyak kaedah. Cuma sang faqir kongsikan salah satu darinya di sini, yang paling ringkas.
Iaitu diberi mandi dengan air bekasan wudhuk ibu kepada bayi tersebut (bertabaruk)
Bersabit dengan hadith :

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ بْنِ سَهْلِ بْنِ حُنَيْفٍ أَنَّهُ قَالَ رَأَى عَامِرُ بْنُ رَبِيعَةَ سَهْلَ بْنَ حُنَيْفٍ يَغْتَسِلُ فَقَالَ مَا رَأَيْتُ كَالْيَوْمِ وَلَا جِلْدَ مُخْبَأَةٍ فَلُبِطَ سَهْلٌ فَأُتِيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَامِرًا فَتَغَيَّظَ عَلَيْهِ وَقَالَ عَلَامَ يَقْتُلُ أَحَدُكُمْ أَخَاهُ أَلَّا بَرَّكْتَ اغْتَسِلْ لَهُ فَغَسَلَ عَامِرٌ وَجْهَهُ وَيَدَيْهِ وَمِرْفَقَيْهِ وَرُكْبَتَيْهِ وَأَطْرَافَ رِجْلَيْهِ وَدَاخِلَةَ إِزَارِهِ فِي قَدَحٍ ثُمَّ صُبَّ عَلَيْهِ فَرَاحَ مَعَ النَّاسِ
Dari Abu Umamah bin Sahl bin Hunaif, dia berkata bahawa Amir bin Robi’ah melihat Sahl bin Hunaif sedang mandi, lalu berkatalah Amir : "Aku tidak pernah melihat (pemandangan) seperti hari ini, dan tidak pernah kulihat kulit yang tersimpan sebagus ini” Maka terpelantinglah Sahl(pengsan). Kemudian RasulULLAH sallALLAHu Alaihi Wasallam mendatangi Amir. Dengan tegas Baginda bersabda :”Atas sebab apa kamu hendak membunuh saudaranya? Mengapa kamu tidak memohonkan keberkahan (kepada hal yang kamu lihat)? Mandilah untuknya!Maka Amir mandi dengan menggunakan suatu bekas air, dia mencuci wajahnya, dua tangan, kedua siku, kedua lutut,hujung-hujung kakinya, dan bahagian dalam sarungnya. Kemudian air bekas mandinya itu dituangkan kepada Sahl, lantas dia (Sahl) sedar dan berlalulah bersama manusia.
(HR Malik dalam Al-Muwaththo 2/938, Ibnu Majah 3509, disohihkan oleh Ibnu Hibban 1424. Sanadnya sohih, para perawinya tsiqah : Zadul Ma’ad tahqiq Syu’aib al-Arnauth dan Abdul Qodir al-Arnauth 4/150 cetakan tahun 1424 H).

Merujuk kepada hadith tersebut, tentu menjadi kesukaran untuk mencari siapa yang memberi Ain, malahan jika tahu siapa yang mengAinkan anak kita, bagaimana mungkin untuk kita jelaskan kepadanya, maka diqiaskan dengan tabaruk air wudhuk ibu(berserta doa), ditadahkan di dalam bekas atau besen, seterusnya, diberi mandi kepada bayi atau anak yang terkena ain. Untuk kaedah ini, tidak tertakluk kepada Ain sahaja, boleh juga ikhtiar bagi permasalahan anak yang degil atau bermasalah dengan pelajaran.

Antara kaedah mengelakkan Ain dari berlaku:

Setiap kali anak menerima pujian dari sesiapa sahaja, letakkan tangan kanan di atas kepalanya, dan ucapkan Taawudz (di dalam hati, kemudian mohon perlindungan ALLAH dari segala mara bahaya).

Pada malam hari sebelum ibubapa tidur, bacakan Al Ikhlas 3x, dan tiupkan di ubun-ubun bayi perlahan-lahan(sambil dalam hati berdoa mohon perlindungan ALLAH) sehingga habis nafas, nafas yang akhir ditiup sehingga ke kaki dengan kadar menghembus.

Kepada ibubapa, terpulang di atas perkiraan kalian untuk ikhtiar perlindungan anak-anak kalian, terutama yang memperolehi 'new baby' atau yang anak mereka sedang sakit, pertimbangkanlah keputusan untuk upload gambar anak-anak anda.

Kebanyakan kes Ain yang sang faqir terima di klinik TIAF, 98% daripadanya adalah asbab meng'upload' gambar bayi mereka di facebook atau laman sosial yang lain, tambahan pula bayi mereka sedang bermasalah sewaktu itu. NauzubILLAHi min zalik.

Semoga perlindungan ALLAH beserta sekalian yang ikhlas dan faham dengan setiap amal perbuatan mereka.

Wassalam.


Sumber : FB Wan Asrul Al-Aydrus / http://chentazulya.blogspot.com

Thursday, January 2, 2014

12 week

over kan mcm hanak sulong plak eksited nye peknen kali nih...
wuwuwuwu...
peknen kali ni..I olss ade morning sikness..
mkan pon xle main sumbat..cm peknen ien dlu..
kalo org masak2 pon tatahan.. jadik linja trus ikat kat hedong kain..
jgn kate org masak..snirik masak pon xbole..sian husby kempunan masakn bini nye
g keje nak melawa la..tapi sedorla kan..dlm gobok ape je yg ade jugak dipakainye..
cukup 12week kain baju kurung mule sendat..yahoo..
masalahnye xlalu plak nengok bju peknen dulu..rasa mcm huduh plak..
 
pegi klinik ritu doc bagi obimin je..
so mkn lew obimin every day skg ni..

Wednesday, January 1, 2014

Ragam Berumah tangga : Bila isteri ‘mahu’ dan suami ‘tak faham’

Sekadar ilmu..

Oleh: Pak Utih

Kita, suami yang sentiasa sibuk dengan kerjaya, menonton TV dan kawan ni, selalu menyebabkan masa bersama keluarga terhad. Memanglah masa itu sajalah amat sesuai kerana kita pun dah makan, badan terasa segar kembali, anak-anak pun dah masuk tidur dan tidak menganggu lagi. .
Biasanya cerita pada waktu-waktu ini “khas” untuk orang macam kita yang profesional ni. Maka kita pun dengan penuh perhatianlah memberikan tumpuan kepada kerja-kerja atau menonton TV. Bertambah lagilah penumpuan kita ini jika isteri kita datang menyediakan minuman teh atau kopi kegemaran kita.
3286618127.jpg
Apabila jam telah hampir 11.30 hingga 12.00 mlm, isteri kita akan menghampiri kita seolah-olah berminat terhadap apa yang sedang buat itu. Bagi isteri yang rajin bertanya, dia akan menanyakan sesuatu yang berkaitan dengan kerja kita itu. Bagi isteri yang jenis pendiam pula, dia akan menghampiri dan hampir bersentuh dengan kita. Kalau dia lihat kita masih kusyu’ dengan kerja atau menonton TV, maka dia akan memberi peringatan dengan suara yang perlahan, ” Dah jauh malam ni, tidurlah bang..” atau yang sewaktu dengannya.
Apabila kita mendengar peringatan dari isteri kita itu, biasanya kita akan meneruskan kerja-kerja tadi dengan memberitahu padanya, ” Kejap aje lagi” untuk menyenangkannya atau supaya dia tidak ganggu lagi. Bila kerja dah selesai, atau TV pun dah berbunyi seeeeeeeee!!!!! (berbintik-bintik di screen), barulah kita naik tidur. Waktu begini, suasana dah teramat tenang sampai ke pagi. Kita pun bangun dengan doa yang amat gembira sekali.
Tetapi, bagaimana pula isteri kita?.. Belum pasti dia gembira. Semasa dia “menunggu“,kita tidak juga menjelma. Semasa dia “tak mahu” kita yang pula mendesak. Akhirnya semua kerja-kerja kita yang kita bawa ke rumah itu akan dilihatnya sebagai musuh yang mesti ditentang. Maka timbullah anggapan yang isteri kita ni tidak membenarkan kita aktif dalam persatuan atau jamaah atau kerjaya dan sebagainya.
Inilah salah satu komunikasi isteri yang sering kali kita gagal memahaminya. Sebenarnya, jika isteri telah menyediakan minuman dan memberikan masa untuk kita menyelesaikan kerja, kemudian dia datang memberi peringatan mengajak kita tidur, ini bemakna, ada satu lagi “agenda” yang amat dinanti-nantikan olehnya, yang juga amat “penting” baginya, selain dari kerja yang sedang kita buat tu.
Kita tahu yang Malaikat akan melaknati isteri kita sampai ke pagi kerana tidak melayan kehendak kita. Tetapi kita juga mestilah berlaku adil kepada isteri kita apabila datang giliran permintaannya pula.
Oleh itu, rancanglah penggunaan masa kerja-kerja di pejabat, masyarakat dan jamaah dengan lebih berkesan dan cekap. Masukkan juga “agenda” kita bersama dengan isteri dalam jadual harian dan mingguan itu. Supaya ianya lebih adil kepada isteri kita. Dia juga mempunyai hak terhadap kita.
Selamat mencuba.